Fremhev kunsten.

Om du ønsker et trykk som skal holde seg flott i årevis er det viktig at papiret og pigmentet som brukes i trykket er av god kvalitet. Alle mine kunsttrykk er trykt ved hjelp av Giclée-prosessen, med Epson UltraChrome profesjonelt arkivblekk og kunstpapir laget av 100% bomull. Denne kombinasjonen gir langvarige trykk med minimal falming. Kunsttrykkene kan derfor vare i mange år hvis det tas godt vare på.

Innramming beskytter trykket mot smuss og flekker samtidig som det gir det et mer stabilt miljø. Til innramming av trykkene mine bruker jeg passepartout. Passepartouten er ment både for å beskytte og fremheve kunsttrykkets utseende. Det gir rom mellom trykket og glasset for luftsirkulasjon og rom for utvidelse/bevegelse av papiret. Det er også mulig å ramme inn bilder uten passpartout. En liten avstandslist kan brukes til å heve glasset slik at det ikke berører kunstverket.

Beskyttelse og presentasjon.

  • Papiret «lever»

    Kunsttrykk riktig opphengt i passepartout har plass til disse naturlige bevegelsene i papiret. Kunsttrykket skal derfor kun festes med tape på den øvre kanten på passepartouten, mens de andre 3 kantene får bevege seg naturlig.

  • Syrefritt

    Det er viktig å bruke syrefrie materialer for å hindre misfarging og bleking av kunsttrykket. Om man ikke bruker syrefri passepartout og tape ved innramming vil papiret gulne. I nettbutikken finner du både syrefri tape og passepartout. Dette kan man også å få tak i butikker der de selger innrammingsmaterialer. Man kan også legge inn et syrefritt innleggsark mellom trykket og bakplaten for ekstra beskyttelse.

  • Andre ting å unngå

    Ikke berør kunsttrykket med bare hender. Det er best å bruke bomullshansker når du håndterer kunsttrykket.

    UV-lys (direkte sollys).

    Å plassere kunstverket i et miljø med høy luftfuktighet (f.eks. baderom).

Jeg har åpent atelier etter avtale, så kontakt meg om du vil ta deg en tur eller trenger hjelp til innramming.